بسیاری از ما در طول زندگی، گروه‌های جهادی و خیریۀ زیادی را دیده‌ایم. شاید مدتی هم با بعضی‌هایشان کار کرده باشیم. خیریه‌های کوچک محلی که در یک گروه مجازی کمک‌های لازم را جمع می‌کنند تا کار مردم را راه بیندازند یا نهادهای بزرگی که به قدر همان کمک‌های مردمی، خرج پرسنل و دستگاه عریض و طویل‌شان می‌کنند.

همه معترف هستیم که بعضی با اخلاص و دغدغه‌مندی بیشتری کار می‌کنند. و همین ویژگی باعث می‌شود کارشان اثرگذارتر و اثرش ماندگارتر باشد. یکی از این گروه‌ها را با واسطه‌ای پیدا کردم که ویژگی خاصی دارد؛ پای تمام کارهای خیرش نام و امضای امام زمان (عج) را می‌زند. مسئول این گروه به سختی راضی به گفت‌وگو شد و طبیعتاً اجازه نداد از او عکسی بگیرم.

«مرتضی بهزادی» قرار است دربارۀ این گروه جهادی و خیریه که نامش «پویش مهر مهدوی» است برایمان بگوید و هر چند دقیقه یک بار یادآوری می‌کند که «ما کاری نکرده‌ایم. تمام اینها کار امام زمان (عج) و لطف ایشان است.»...

فعالیت‌های واحد مهر مهدوی

شاید بتوان خدمات بسیار متنوع این گروه جهادی به افراد نیازمند را در عناوین زیر دسته‌بندی کرد:
+ اهدای جهیزیه
+ اهدای بسته‌های ارزاق به خانواده‌های مشخص‌شده به صورت ماهانه
+ کمک نقدی برای هزینه‌های درمان، اجاره‌خانه و...
+ تأمین پول رهن خانه برای مددجویان
+ اهدای بسته‌های مناسبتی شب یلدا، عید نوروز، لوازم تحریر و...
+ اعطای وام قرض‌الحسنه با شرایط دریافت و بازپرداخت آسان
+ کارآفرینی و اشتغال‌زایی برای مددجویان
+ کارهای میدانی در محله‌ها (معمولاً پایین‌شهر)
+ تأمین اقلام مورد نیاز مددجویان به صورت موردی (چرخ خیاطی، تبلت، لوازم خانگی و...)
+ برگزاری برنامه‌های فرهنگی و استعدادیابی
و...

مهر مهدوی از کجا شروع شد؟

«پویش مهر مهدوی» در واقع واحد خیریۀ مؤسسۀ مصاف ایرانیان است. این واحد رسماً از عید غدیر ۱۳۹۹ تشکیل شد. بهزادی دربارۀ چگونگی آغاز به کار این پویش می‌گوید: «حدود پنج سال پیش پویشی راه انداختیم به نام مهر مهدوی. که مردم هر کار خیری به نیت امام زمان (عج) انجام می‌دادند، در اینترنت منتشر کنند. کارمان اوایل به این وسعت نبود. به عیادت بیماران و خانۀ سالمندان و... می‌رفتیم. نزدیک عید سال بعد، موج دوباره‌ای به صورت کاملاً مردمی در موضوعات مختلف شکل گرفت. وقتی مؤسسۀ مصاف دید استقبال از این کارها زیاد است، تصمیم گرفت مهر مهدوی به عنوان یک پویش در موضوعات مختلف در کل سال فعالیت کند.

گستردگی تصاویر و تنوع گزارش‌های مردمی ارسالی برای پویش امروز انقدر زیاد است که گاهی خودمان هم تعجب می‌کنیم؛ از شستن ظرف توسط بچه‌ها در منزل به عشق امام زمان (عج) تا کمک به بی‌خانمان‌های انگلیسی برایمان گزارش فرستاده‌اند.


پویش مهر مهدوی در نقاط مختلف دنیا مخاطب دارد

سال قبل از کرونا مردم مدام به ما پیام می‌دادند که ما کسی را نمی‌شناسیم که کمک‌هایمان را اهدا کنیم و اصرار داشتند ما واسطه شویم و کمک‌هایشان را به دست نیازمندان برسانیم. اما مصاف به دلیل نوع مجوزش نمی‌توانست کار خیریه انجام دهد. به همین خاطر تصمیم بر این شد که یک مؤسسۀ خیریه ثبت کنیم. وقتی کرونا آمد ما مجوز داشتیم.».


توزیع مواد ضدعفونی کننده و ضد عفونی کردن معابر و محیط‌های درمانی در دوران کرونا

از اولین کارهای این واحد خدمت‌رسانی به مردم و کادر درمان در اکثر استان‌های کشور در زمان شروع همه‌گیری ویروس کرونا بوده است. کارهایی از قبیل توزیع محلول‌های ضدعفونی‌کننده، ضدعفونی کردن معابر، تولید ماسک و لباس‌های محافظ پزشکی، تهیهٔ آبمیوه و... .


ضدعفونی کردن معابر از اولین کارهایی بود که مهر مهدوی انجام داد

بهزادی دربارۀ اولین فعالیت‌های گروه‌شان می‌گوید: «آن زمان که رهبرمعظم انقلاب موضوع «کمک مؤمنانه» را مطرح کردند، ما هنگام سخنرانی آقا داشتیم سری اول بسته‌های ارزاق‌مان را آماده می‌کردیم. عید غدیر آن سال، واحد خیریۀ «مهر مهدوی» به‌صورت حقوقی از مؤسسۀ مصاف جدا شد و به عنوان زیرمجموعه‌ای از این مؤسسه به فعالیت پرداخت.».

لطفاً به ما کمک نکنید!

در حالی که تمام خیریه‌ها به دنبال جذب کمک‌های مردمی هستند، مسئول این خیریه صراحتاً می‌گوید: «از ابتدا نگران بودیم که بعد از تأسیس این خیریه، مردم بخواهند به ما کمک کنند و پویش ضعیف شود.». او در توضیح این مسأله می‌گوید: «هدف اصلی ما در این واحد «ترویج فرهنگ کمک به دیگران به نام مقدس امام زمان (عج) در قالب پویش» است. اولویت‌مان این است که افراد، خودشان به دیگران کمک کنند. توصیهٔ بزرگان و ائمه است که با دست خودتان کمک کنید. الان هم اگر کسی با ما تماس بگیرد که کمکی کند، اول از او می‌پرسیم خودش بین دوست و همسایه و فامیل، کسی را نمی‌شناسد که نیاز به کمک داشته باشد؟

 ما توصیه می‌کنیم دوستان، خودشان کمک‌هایشان را به دست نیازمندان برسانند. ما کمکشان هم می‌کنیم. پوشش خبری هم می‌دهیم. همین که اسم امام زمان (عج) را پای کار خیرشان بزنند کافی است.».

تجربه‌ای برای خیریه‌ها

در عید بیعت ۱۴۰۱ پویش مهر مهدوی با کمک‌های مردمی و مشارکت گروه‌های مردمی ۱۱۷ سری جهیزیه در خراسان شمالی، تهران و کردستان توزیع کرد. بهزادی تجربۀ جالبی دربارۀ اهدای جهیزیه دارد که به کار گروه‌های جهادی و خیریه‌ها می‌آید: «در جهیزیه دادن مدل ما معمولاً این‌طور است که به خانواده لیست می‌دهیم تا خودشان انتخاب کنند که چه اقلامی را نیاز دارند. چون ممکن است بعضی از اقلام را قبلاً خریده باشند یا در شهرهای مختلف، رسم و رسوم خرید اقلام سنگین جهیزیه متفاوت باشد.


برنامه‌مان ۱۱۰ سری جهیزیه بود. ولی آن‌قدر استقبال زیاد بود که ۱۱۷ سری آماده شد.

بعضی خیریه‌ها برای جهیزیه یک سری اقلام ثابت و مشخص را به همه می‌دهند. ما هم اوایل این اشتباه را می‌کردیم. اما بعد تجربه کسب کردیم و فهمیدیم این روش درست نیست. از رابط‌های مورداعتمادمان خواهش می‌کردیم لیست را به خانواده‌هایی که برای دریافت جهیزیه معرفی می‌شوند بدهند و ما تا سقف مبلغ معینی هزینه‌ها را تقبل می‌کردیم».

هدیۀ امام زمان (عج) باید شکیل باشد

روی بسته‌هایی که مهر مهدوی توزیع می‌کند با حدیثی از امام زمان (عج)، مشخص شده که این بسته هدیه‌ای از طرف آن حضرت است. بهزادی، مسئول این گروه با بیان این نکته ادامه می‌دهد: «برای همین خیلی به کیفیت اجناس و البته ظاهر بسته‌بندی اهمیت می‌دهیم. گاهی به ما می‌گویند: «چرا این‌قدر برای بسته‌بندی هزینه می‌کنید؟ در یک نایلون هم می‌توانید اقلام را تحویل نیازمندان بدهید.». اما از نگاه ما زیبایی و ظاهر بسته‌بندی نشان می‌دهد که آن فرد برایتان مهم است. اصلاً دوست نداریم فرد دریافت‌کنندۀ بسته حس بدی پیدا کند. البته اکثریت مردم و بانی‌ها از این مدل استقبال می‌کنند.


برای بسته‌بندی زمان، هزینه و انرژی صرف می‌کنیم. دریافت‌کنندگان برایمان ارزشمندند.

اعتقادمان این است که امام زمان (عج) را باید در تمام شئون زندگی در نظر داشته باشیم. نباید فقط بنشینیم و دعای فرج بخوانیم. امام زمان باید در زندگی‌مان ملموس باشد. باید طوری باشد که اسم امام زمان (عج) مساوی شود با کار خوب.».

 

مثل یک شرکت خدماتی خدمت می‌کنیم

«وقتی بسته‌های خانۀ کشتی را توزیع می‌کردیم یکی از رابط‌ها اطلاع داد که به فرد آبرومندی بسته داده‌ایم که بازنشسته بوده و حالا به دلایلی به مشکل برخورده و در خانه افتاده. خجالت می‌کشیده به جایی مراجعه کند و کمک بخواهد. این آقا گفته «من داشتم به همه ناسزا می‌دادم که چرا من را رها کردید و فراموشم کردید. یک‌هو بستۀ شما را آوردند. حدیث با این مضمون که  « ما در رعایت حال شما کوتاهی نمی‌کنیم و یاد شما را از خاطر نبرده‌ایم.» از امام زمان (عج) را که روی بسته دیدم منقلب شدم.». همین یعنی شما کار درست را درست انجام داده‌اید.
ما در شناسایی موارد نیازمند به کمک، هیچ بحث و محدودیت اعتقادی نداریم. صرف اینکه فردی نیازمند باشد و بتوانیم، کمک می‌کنیم. پیش آمده که گاهی در شناسایی به ما دروغ گفته‌اند، ولی مواردی که شناسایی و معرفی شده‌اند و به ایشان اعتماد کرده‌ایم، اعتماد دوطرفه ایجاد شده است.

همین آقا دربارۀ کیفیت اقلام گفته بود «من اگر پول‌دار بودم و می‌خواستم برای خانه‌ام خرید کنم، همین‌ها را می‌خریدم.». این‌طوری طرف حس مثبتی نسبت به امام زمان (عج) پیدا می‌کند. شعار نمی‌دهیم که این بسته از طرف امام زمان (عج) است. معتقدیم واقعاً خواست خود ایشان است که چه بسته‌ای به دست چه کسی برسد. به همین خاطر حساسیم که اجناس باکیفیت تهیه کنیم تا شأن عزیزان حفظ شود.


اقلامی که در بسته‌های ارزاق و هدایا می‌گذاریم از بهترین کیفیت‌ها هستند

ما در بسته‌ها شماره‌تلفن می‌گذاریم که اگر اقلام ایرادی داشت، یا در مسیر آسیب دید یا هر مشکلی داشت، به ما اطلاع بدهند. چون اقلام را در حجم زیاد می‌خریم، نمی‌توانیم تک تک بسته‌ها را چک کنیم. لیست و شماره‌تلفن دریافت‌کنندگان را هم داریم. خودم هم به صورت تصادفی با بعضی‌هایشان تماس می‌گیرم و بازخورد می‌گیرم. مثل یک شرکت خدماتی که بعد از ارائۀ خدمت از میزان رضایت شما بازخورد می‌گیرد. دقیقاً به همان شکل. این یعنی برای عزیزان احترام و ارزش قائلیم.».


گیرندگان بسته‌ها، مهمان امام زمان (عج) هستند. پس در بسته‌بندی زیبا اقلام را تقدیم‌شان می‌کنیم.

جواب اعتمادمان را از مردم گرفته‌ایم

افرادی شبیه بهزادی که محل رجوع افراد گرفتار زیادی هستند، طبیعی است که مشغلۀ زیادی داشته باشند. در طول گفت‌وگو او جواب چندین نفر را می‌دهد و چند کار را هماهنگ می‌کند. بین همین مکالمه‌ها چیزی دربارۀ وام می‌شنوم. از بهزادی می‌پرسم «صندوق قرض‌الحسنه هم دارید؟». در پاسخ می‌گوید: «بله. وام‌های مختلفی داریم: وام ازدواج، وام کارآفرینی، درمانی و... آن‌قدر بازخورد مثبت از مردم گرفته‌ایم که واقعاً به ما اعتماد دارند. بانیان، مبالغی را به ما می‌دهند و ما آن را به صورت وام قرض‌الحسنه به نیازمندان می‌دهیم (از ۳ تا ۲۵ میلیون تومان.) و وقتی برمی‌گردد باز وام می‌دهیم. این پول مدام در گردش است. کارهای زیادی با همین وام‌های خرد راه افتاده‌اند.

اگر بانی بخواهد می‌تواند برای مدت مشخصی پولش را امانت بدهد و بعد از آن مدت، پول را برمی‌گردانیم. مثلاً یک سال، دو سال و...

روزی که می‌خواستیم صندوق قرض‌الحسنه را راه بیندازیم، نگران بازگشت وام‌ها بودیم. فکر می‌کردیم کسانی که وام می‌گیرند گرفتارند و پول‌ها برنمی‌گردد. اما این‌طور نبود. همین چند روز پیش، وام‌ها را چک می‌کردم. یک مورد هم نبوده که کسی قسطش را نداده باشد. شده با کمی تأخیر، اما حتماً پرداخت کرده‌اند.

سود وام‌های ما صفر است. مبلغ بازپرداخت ماهانه را هم بسته به شرایط فرد با هم توافق می‌کنیم. چون دوست نداریم کمک بلاعوض جا بیفتد. حتی شده اقساط بلندمدت می‌بندیم که افراد بتوانند برگردانند. به‌طور کلی کمک نقدی بلاعوض خیلی کم انجام می‌دهیم.».

کارآفرینی؛ از ادعا تا عمل!

بیشتر خیریه‌ها بخش کارآفرینی دارند. ولی اینکه کار این بخش واقعاً منجر به کارآفرینی بشود و به درآمد برسد، مسألۀ مهمی است که اغلب پیگیری نمی‌شود.

بهزادی در این زمینه تجربۀ زیادی دارد: «مثلاً عده‌ای اعطای وام کارآفرینی یا خرید چرخ خیاطی برای نیازمندان را کارآفرینی حساب می‌کنند. در حالی که ممکن است طرف چرخ خیاطی را فروخته باشد یا حتی تولیداتی داشته باشد، ولی نتواند بفروشد. این دیگر کارآفرینی نیست. بخش بزرگی از بحث کارآفرینی، پیگیری است و اینکه برای فرد بازار ایجاد کنید.

موردی بود که برای ایجاد شغل به هر خانواده در سیستان و بلوچستان چند گوسفند داده بودند. یکی از رابطان ما پیام داد «نمی‌دانم از کجا کلی گوسفند آورده‌اند که تمام‌شان دارد به خارج از کشور قاچاق می‌شود.». مهم است که شرایط شهر، مددجو و اصلاً نیاز او را درست تشخیص دهیم.

ما در سیستان و بلوچستان دام را به اشخاص ندادیم. برایشان دامداری ایجاد کردیم. واقعاً هم سخت بود. چون خودمان درگیر کار اجرایی می‌شدیم. ولی به سود رسید. از همان گوسفندها حقوق نفرات‌مان را درآوردیم و از محل سود سری اول فروش، هزینه‌های جاری و ساخت و ساز محل را تأمین کردیم.


اولین دام متولد شده در دامداری سیستان و بلوچستان

کارآفرینی یعنی خود کار، خرج خودش را دربیاورد. عده‌ای می‌گویند کارآفرینی کرده‌اند، ولی از کمک‌های مردمی دارند به افراد حقوق می‌دهند. این اسمش کارآفرینی نیست.
در خوزستان چند خانواده از ما چرخ خیاطی خواستند. رابطان ما بررسی کردند و گفتند صدای چرخ خیاطی در خانه اذیت می‌کند. محل مناسب و امنی را برایشان رهن کردیم و چرخ‌ها بردیم آنجا. با یک شرکت هم هماهنگ کردیم که راسته‌دوزی برایشان انجام بدهیم. الان خانم‌ها دارند آموزش می‌بینند تا کار را شروع کنند.


پویش مهر مهدوی یک کارگاه خیاطی هم در اهواز راه‌اندازی کرده است.

خانواده‌هایی بوده‌اند که می‌شناختیم و می‌دانستیم از عهدۀ کار برمی‌آیند. برایشان چرخ خیاطی گرفته‌ایم و خودشان کار می‌کنند و درآمد دارند. کسی بوده که چرخ خیاطی داشته، اتو نداشته. برایش تهیه کرده‌ایم تا خودش کار کند یا اگر خانواده‌ای برای اشتغال دستگاه دیگری نیاز داشته تأمین کرده‌ایم. از این موارد زیاد بوده.».
 
هر کمکی از دستمان بربیاید هستیم

هر گوشه از کشور، شرایط و کمبودهایی دارد و هر شرایط و کمبودی، خدمتی خاص را می‌طلبد. حوادث غیرمترقبه هم که داستان خود را دارند. این یعنی کار در این عرصه زیاد است. از جسته و گریخته تعریف کردن‌های بهزادی مشخص است که نمی‌داند از کجا شروع کند و کدام خدمات گروهش را بگوید: «در سی‌سخت، ۳۰ خانه ساختیم و سیمان ساخت بیش از این تعداد خانه را تأمین کردیم. در سیستان و بلوچستان هم چند خانه و سرویس بهداشتی ساختیم. در اندیکا دو مدرسه و جایگاه نگهداری دام ساختیم.


افتتاح خانه‌های ساخت مهر مهدوی در سی‌سخت

برنامه‌ای با فدراسیون کشتی داشتیم که بیش از ۵۰۰ بستۀ ارزاق تهیه و توزیع کردیم. در برنامۀ اطعام عید غدیر ۱۴۰۱، ۲۱ هزار غذا در تهران، سیستان و بلوچستان، کرمان، اهواز، یمن و افغانستان توزیع کردیم. به افغانستان هم در زمان‌های مختلف سه سری کمک فرستادیم.


تهیه و توزیع بیش از ۵۰۰ بستۀ ارزاق با همکاری فدراسیون کشتی

اردوهای جهادی مختلفی به شهرهای مختلف داریم. مثلاً در یک اردو پیرایشگران جهادی مهر مهدوی در مناطق محروم خراسان جنوبی به مردم خدمت کردند.


عده‌ای از پیرایشگران جهادی به مردم در خراسان جنوبی خدمات رایگان دادند

کار میدانی هم داریم. گاهی به محله‌های تقریباً پایین‌شهر می‌رویم و خوراکی پخش می‌کنیم. مثلاً عید غدیر به اسلامشهر رفتیم و در کنار یک پارک ایستگاه صلواتی زدیم. بلال کباب می‌کردیم و با کره و آبلیمو به مردم می‌دادیم. مردم صف کشیده بودند و واقعاً حس مثبتی داشتند. اینها فارغ از کارهای خیریه است.

 

در بحث‌های خیریه مهر مهدوی چند وقتی است به سایر کشورها هم ورود کرده. الان در یمن و افغانستان هم فعالیت داریم.».


اهدای کمک‌های مردمی مهر مهدوی در زلزلهٔ افغانستان بازتاب مثبتی در رسانه‌های افغانستان داشت.

 


کمک‌های مهر مهدوی به مناسبت عید غدیر در یمن

کار فرهنگی باید زیرساختی باشد

گروه مهر مهدوی معتقد است در زمینهٔ فرهنگی باید به صورت زیرساختی عمل کرد. اگر ما از فرهنگ سلبریتی‌پروری خصوصاً در بین فوتبالیست‌ها انتقاد می‌کنیم، باید از ریشه آن را اصلاح کنیم. بهزادی می‌گوید: «با همکاری تیم ملی نوجوانان فوتبال  در استان سیستان و بلوچستان و شهر مشهد اردوی استعدادیابی فوتبال برگزار کردیم. شهرها و استان‌های دیگری هم در صف هستند که این اردو در آنها برگزار شود.».

راه ساده‌ای برای کاهش هزینه‌ها

ایجاد شبکه‌ای از افراد جهادی و دغدغه‌مند در شهرها و استان‌های مختلف، که ملاک و معیارهای گروه شما را بدانند و بتوانند در مواقع لزوم، کار شما را در شهر دیگری راه بیندازند و اطلاعاتی را که نیاز دارید به دست آورند و برایتان بفرستند، منبع ارزشمندی است. شبکه‌سازی راه خوبی برای به حداقل رساندن هزینۀ خیریه‌هایی است که در سطح کشور کار می‌کنند: «ما از رابط‌های محلی که معتمدمان هستند استفاده می‌کنیم. آنها هم‌محلی‌ها و همسایه‌های نیازمندشان را به ما معرفی می‌کنند. اگر هم مواردی از کانال‌های دیگری معرفی شوند، همین رابط‌ها را برای تحقیقات محلی می‌فرستیم. این رابط‌ها دغدغه‌مند هستند و دنبال راه انداختن کار مردمند. همین روش‌ها هزینۀ ما را کاهش می‌دهد.».

برای هزینه‌های دفتر بانی جداگانه داریم

مهر مهدوی تمام این کارها را با کمترین هزینۀ دفتری انجام می‌دهد. بهزادی در این باره می‌گوید: «با اینکه عرف است خیریه ها از محل کمک های مردمی هزینه های جاری دفتری خود را تامین میکنند اما الحمدلله به لطف خدا ما در این زمینه با حساسیت عمل کردیم و کمترین هزینه درفتری را داشتیم و داریم به طور مثال برای اجاره دفتر خیریه هم بانی جدا پیدا کردیم و چند عزیز به صورت امانی مبلغی را دو ساله جهت رهن دفتر به موسسه قرض دادند.

نیروهای کمکی ما جهادی‌های کانال خودمان هستند. هر وقت به کمک‌شان نیاز داریم، در کانال اعلام می‌کنیم و تشریف می‌آورند؛ از دهه هشتادی داریم تا دهه چهلی. از دل و جان و گمنام پای کار هستند. ما هم همیشه شرمندهٔ مرام و معرفتشان هستیم. هر کاری هم که تا امروز انجام شده به برکت این بچه‌های امام زمانی است که بدون هیچ چشم‌داشتی در بیشتر استان‌های کشور به عشق امام زمان (عج) از وقت و زندگی مایه می‌گذارند تا باری از دوش مردم بردارند. برای تشکر از ایشان کاری از دستمان برنمی‌آید، جز اینکه دعا کنیم امام زمان (عج) دعاگویشان باشند که یقین دارم هستند.


بچه‌های مهدوی خالصانه و بدون چشم‌داشت در پویش مهر مهدوی خدمت می‌کنند.

ما الان بانی‌های خودمان را داریم که به صورت ثابت، ماهانه برایمان پول واریز می‌کنند. همیشه وقتی با جایی قرارداد می‌بندیم یا تعهدی می‌کنیم، نگرانی تأمین هزینه‌ها را داریم. ولی واقعاً طوری که انتظارش را نداریم و حتی زودتر از زمان تعهدمان، پول وارد حساب می‌شود. این نتیجۀ اخلاص دوستان و بانیان است.».

خواهشی از گروه‌های خیریه و جهادی

از مسئول واحد مهر مهدوی می‌خواهم به عنوان کسی که سال‌ها کار خیریه و جهادی کرده، توصیه‌ای برای افراد دست‌اندرکار این حوزه داشته باشد: «گروه‌های جهادی با هم همکاری کنند. در ماجرای سیل یکی از استان‌ها از گروه‌های جهادی خواهش می‌کردیم لیست‌ها را با هم به اشتراک بگذاریم که مثلاً به یک خانواده دو بخاری داده نشود در حالی که یک خانواده بدون بخاری مانده‌اند. بدون هیچ منطقی، هیچ کدام از گروه‌ها به دیگری لیست نمی‌داد.

موردی داشتیم که یک خانواده از سه خیریه کمک می‌گرفت. چون خیریه‌ها و گروه‌های جهادی با هم همکاری نمی‌کنند و به همدیگر اطلاعات نمی‌دهند. ضمن اینکه ادعاهای خانواده‌ها به‌طور کامل راستی‌آزمایی نمی‌شود. چون دسترسی نداریم که لااقل بفهمیم خانواده‌هایی که به ما مراجعه می‌کنند، از کدام دهک هستند. نهایتش می‌توانیم تحقیق محلی کنیم و برویم وضعیت خانه و زندگی‌شان را ببینیم. ولی دسترسی نداریم که بدانیم اینها از جای دیگری هم کمک می‌گیرند یا نه.

مسألۀ دیگری هم هست. بعضی از گروه‌های جهادی فکر می‌کنند اگر به منطقه‌ای بروند و هر کاری که خودشان تشخیص می‌دهند انجام بدهند، مشکلات آن منطقه حل می‌شود. شما که نمی‌دانید آنجا چه خبر است و ریشۀ مشکل کجاست. باید از مسئولان آن منطقه و افراد محلی که سال‌ها آنجا زندگی کرده‌اند و با مشکلاتش آشنا هستند، بپرسید مشکل چیست.»

برنامه‌هایی برای آیندۀ نزدیک

جوان است و پویایی‌اش. در هر حوزه‌ای که کارها را به جوانان سپرده‌ایم، ضرر نکرده‌ایم. اینها پرشور و با نگاه باز، در بطن جامعه هستند و از نیازهای مردم باخبرند. ترسی ندارند از تأمین نشدن بودجه و بی‌مهری مسئولان. دل را به دریا می‌زنند برای برداشتن دردی از دل مردم. و خدا هم به همین نیت خالص‌شان نگاه می‌کند و کار را راه می‌اندازد.

بهزادی برای گروه مهر مهدوی برنامه‌ها دارد. چند مورد را تیتروار نام می‌برد: «در تلاشیم در زمینه‌های مختلف، اشتغال بیشتری ایجاد کنیم. برنامه داریم که در بحث درمان وارد شویم؛ به این صورت که مددجویان را به پزشکان معرفی کنیم تا رایگان ویزیت و درمان شوند. در بحث ازدواج می‌خواهیم امکاناتی فراهم کنیم. مثلاً محلی برای نگهداری و اجاره دادن لباس عروس تدارک ببینیم، اتاق عقد درست کنیم. در تلاشیم با راه‌اندازی اپلیکشین و سایتی عمدهٔ فعالیت‌ها را در این قالب ساماندهی کنیم.»

پایان پیام/

برچسب‌ها: